Waddenrace 2017 – Terschelling – Harlingen

Terschelling. 5 november 2017. 5:30u. De wekker houdt woord. Hij wekt ons netjes om 5 uur en we draaien ons nog 1x om. Ik sta op en langzaam komt er leven in de brouwerij, wel veel te langzaam volgens de schipper.  We moeten bellen met de wedstrijdleiding dat we weer verder gaan en dat de rusttijd er op zit.  We starten de motor, gooien de trossen los en hijsen de zeilen. Buiten de haven de motor uit en we zijn…

Vlieland. 4 november 2017. 23:35u.  We hijsen de zeilen en vertrekken naar Terschelling. De golven komen dwars in waardoor het schip behoorlijk schommelt en dat maakt het binnen allemaal niet comfortabeler. Met een koers van 60 graden lopen we richting het Schuitegat. In het Schuidegat is het schommelen voorbij, maar moeten we wel dicht bij de rode boeienlijn blijven. De groene tonnen staan voor een deel op een plaat en als we daar nu te dicht bijkomen lopen we vast…

Oudeschild. 4 november 2017. 15:20u. Nog steeds is de wind ons gunstig gezind. We gaan richting Vlieland. Met een snelheid van 6 knopen over het scheurrak en de omdraai naar het Inschot. Alles verloopt vlekkeloos, maar richting het Schuitegat gaat het toch minder goed. De wind is gedraaid en we hebben de stroom behoorlijk van opzij waardoor we enorm weggezet worden. We gaan laveren, maar bij het overstag gaan worden we gewoon teruggezet naar onze vorige positie en zeilen we…

Den Oever. 4 november 2017. 13:20u. We hijsen de zeilen en binnen 1 kabel (185,2 m)  is de motor uit en zijn we onderweg naar Oudeschild (Texel). Met een snelheid van bijna 9 knopen ‘knallen’ we richting Oudeschild. We moeten gijpen en dan moet iedereen aan de bak (hens aan dek). Maar iedereen “Hens aan dek” is best een dingetje. Niet iedereen is er, maar het komt uiteindelijk goed. Nog een gijpje en dan liggen we voor de rede van…

Harlingen. 4 november 2017.  Vanuit Harlingen vertrekken we om 8 uur, maar helaas blijkt dat anders uit te pakken. De veerboot en een zeeschip komen de haven in waardoor wij weer terug moeten en achteraan aan moeten sluiten. Onze vertrektijd is meer dan en half uur later 8:35. We gaan het Molengat in net als iedereen. Door de windrichting is er eigenlijk geen andere route mogelijk. We zijn nog maar net weg en we hebben al discussie over de gekozen…

Enkhuizen. Vrijdag 3 november 2017. We vertrekken rond 10 uur vanuit Enkhuizen naar Harlingen. Er is nauwelijks wind en dus varen we tot zeker een uur of 1 op de motor richting de sluis van kornwerderzand. Rond een uur of 1 zetten we het zgn stagzeil tussen het schoenerzeil en het grootzeil. Het is een zeil van ruwweg 35 m2 en we krijgen een beetje vaart. We krijgen de smaak te pakken en hijsen ook de halfwinder. We varen voor…

Woudrichem, Zaterdag 4 februari 2017. (foto’s bekijken). We stappen rond half negen in de auto en gaan dan richting Woudrichem. Wij zijn er nog nooit geweest. We gaan er heen in het kader van de winterreünie van de Vereniging Botterbehoud. Woudrichem is een middeleeuws vesting- en vissersstadje op de grens van Brabant, Zuid-Holland en Gelderland. Daar vloeien de rivieren Maas en Waal samen in de Merwede. Als zuidelijkste punt van de Hollandse Waterlinie is Woudrichem versterkt met de vestingen Gorinchem…

Harlingen, 5 en 6 november 2016. Het is vrijdagavond. Samen met Wim (mijn buurman) rijden we naar vanuit Wezep naar Harlingen. Vorig jaar reden we gezellig samen en mistten we de afslag bij Heerenveen. Dit jaar letten we iets beter op. We kletsen gezellig en in eens blijken we bij Meppel de afslag gemist te hebben. We hebben weinig marge, omdat we voor acht uur de parkeerplek bereikt moeten hebben. Ondanks de gemiste afslag rijden we tien voor acht het…

17 september – 24 september 2016. Warnemünde (Duitsland). Met de WHARS (Wim, Hans, Alef, Richard, Stan) Sailing naar de Oostzee geweest. We hebben een mooie zeiltocht gemaakt van Duitsland naar Denemarken en weer terug. Het waren weer mooie zeildagen met 1 motordag, omdat er totaal geen wind stond. In totaal weer 245,3 Nm gezeild.

Elburger Botterdagen 2016

9 en 10 september. Elburg. We beginnen traditiegetrouw met het schippersontbijt. Dit jaar voor het eerst in een tent en niet in de op instorten staande loods “Het Blinde Peerd”. Na het ontbijt is er het palaver. De zeilbaan wordt uitgelegd en de bijbehorende regels, geen bijzeilen en dat soort zaken. We mogen weer door de ski-baan zeilen. De botterstichting heeft weer een vergunning gekregen. Dat is wel eens anders geweest. We krijgen een groep aan boord. Dit jaar is…