Dag 4: De start. Het vertrek richting Larvik

Dag 4: De start. Het vertrek richting Larvik

Lauwersoog, 14 juli 2012. Vandaag is de dag. De start van de Colin Archer Memorial Race 2012 is nabij. Eerst is er palaver en daar legt de voorzitter van de CAMR de gehele procedure nogmaals uit. Een zonnig zaaltje, een wazig en matig te lezen powerpoint (de zon speelt daarin een grote rol). Toch is het gezellig. Er is nog een vraag over het oversteken van de traffic lane. Eigenlijk moet je de lane haaks oversteken zonder te corrigeren voor stroom, maar er blijkt een beetje ruimte te zitten in de manier waarop dat dan  mag. Je mag laveren (of mag dat toch niet?). De voorzitter geeft aan dat er 15 graden naar bakboord / stuurboord afgeweken mag worden en meer wil hij er niet over zeggen. Met andere woorden: doe maar wat voor de wedstrijd het beste is.

Het is een prachtige dag. Het zonnetje schijnt volop en we hangen allemaal wat in de boot en genieten nog van de rust. Ik geef nog een aantal rondleidingen op de Westwind. De Westwind is een nieuwe boot bij de Zeezeilers van Marken en omdat veel mensen dat gehoord hebben, komen ze allemaal even geinteresseerd op de steiger staan. Ze kijken zo van “mag ik even binnen kijken” en tuurlijk mag dat dan. Ze zijn allemaal onder de indruk en willen allemaal graag eens meezeilen met de Westwind. Volgende keer leggen we een aantal folders klaar. Wie weet worden het klanten van de Zeezeilers ;).

Om drie uur vertrekken we naar onze startplek. Wij zijn de tweede groep en starten dus tien over vijf. Jeroen aan het roer en iedereen op zijn plekje. Isabel maakt video opnames. We horen het startschot van de eerste groep en dat is ons signaal om klaar te maken voor vertrek richting de startlijn. We zeilen wat heen en weer en we passeren de startlijn om 11 minuten over vijf. Voor een beginnende groep wedstrijdzeilers best een goed vertrekpunt.

De wedstrijd is begonnen. De schipper (Peter) heeft in 55 uur de wedstrijd uitgevaren. Dat moet deze keer dus sneller en we proberen binnen de 48 uur de finishlijn bij Larvik te passeren. Het is een prachtige avond. De wind is gunstig en we varen in een aantal slagen richting de eerste boei (WG). daarna richting de traffic lane. We moeten op een speciale plek door de traffic lane, zodat we niet door het Duitse deel van de lane gaan.

Het is rustig in de Traffic Lane. Er zijn geen schepen waar we last van hebben en voordat we het weten zijn we de Traffic Lane al weer gepasseerd. De wind is West en voor de komende 48 uur liggen we over stuurboord. Er zijn 2 ploegen gemaakt. Vier uur op en vier uur af. We beginnen om 20:00 uur met de eerste groep. De tweede groep gaat naar bed en wij (HansB, Isabel, HansL) genieten van het prachtige avondlicht. Het lijkt maar niet donker te worden. We spreken af dat we kwart voor twaalf de tweede ploeg wakker maken.

Het is kwart over twaalf als ik mijn kooi in duik. Mijn slingermatje is echt handig. Ik lig aan bakboord en dus lekker tegen het slingermatje aan. Ik val als een blok in slaap,  om rond kwart voor vier weer gewekt te worden. Ik heb goed geslapen. Het is ondertussen weer een beetje licht aan het worden.

—————————————————————————
Dag 4: De start. Het vertrek richting Larvik
Overzicht | Dag 5: Onderweg naar Larvik. Geen land meer te zien.