Maandag 25 juli 2011. Harlingen-Makkum. (Foto’s). Om zes uur word ik gewekt door Kees. Ik kleed me aan en we gaan met z’n vieren naar de “Jan van Gent”. Het is een klein kwartiertje lopen en dan zijn we er. We maken klaar voor vertrek en ik vaar de boot de box uit richting de brug en de sluis. Als we aankomen staan de lichten al op “klaarmaken”. De brug gaat open en we varen door. We moeten bakboord uit om de sluis te passeren. Die blijkt ook al open te staan voor ons.

We varen naar de haven waar de boot ligt. Als we aanleggen is het ondertussen 7 uur. Precies volgens planning. Er is koffie en een broodje en we besluiten direct te vertrekken. We slepen de “Albatros” richting het “Van Harinxma kanaal”. We moeten wachten voor de brug en de sluis. Als we achteruit varen trekt de hele combinatie gewoon naar bakboord. Sturen is er niet bij. Het gebeurd gewoon. We draaien rustig een paar rondjes en dan gaat de sluis open. We varen er in en leggen aan stuurboord aan. Het past allemaal net. Philip staat op de “Albatros” aan bakboord en geeft aan of ik iets naar stuurboord moet sturen. We varen eerst onder de Koningsbrug door en leggen dan aan bij een scheepswerf. Bij navraag blijkt dat we verkeerd zijn. We moeten terug de Franekertrekvaart in. Dan doen we dan. Weer onder de koningsbrug door en dan bakboord uit naar de Franekertrekvaart. We moeten wachten bij de Industriebrug. Als de brug open staat varen we door. Dat is tenminste het idee. Helaas blijven we met de verstaging aan de brug hangen. Langzaam weer achteruit en dan trek Philip de boot iets meer naar stuurboord en dan lukt het wel. Kees gaat even vragen bij de jachthaven of ze misschien een kleine dinghy hebben en dat blijkt niet zo te zijn. Dan maar met mankracht de boot omgekeerd neerleggen zodat hij in de banden opgehesen kan worden.

Als de boot uit het water is zien we de schade aan de kiel en blijkt inderdaad de schroef nu ergens op de Waddenzee te liggen. Gelukkig hebben we een reserveschroef bij ons en de man van de werf gaat direct aan het werk om de schroef er weer op te zetten. Ondertussen hangen wij wat op de stoelen en begint het langzaam aan weer wat te regenen. Gelukkig duurt dat niet zo lang. Om kwart over twaalf is alles weer klaar, laten we de boot zakken en halen we de banden eraf en kunnen we weer vertrekken. We verdelen de groep over 2 boten. Willem, Robert, Philip en ik krijgen de Albatros. Kees, Peter en Frank nemen de “Jan van Gent” mee.

Vaarroute-Werf P1120254

 

P1120252 P1120253

Aangekomen in de buitenhaven doen wij nog even een paar aanleg oefeningen. Na een behoorlijk lange tijd komen de anderen ook aangelopen. Nadat Kees nog even een fokkeschoot ophaalt van kantoor, maken we klaar voor vertrek richting Makkum. We gaan weer over de Waddenzee richting de Lorentzsluisen. Nu halen we de sluis wel. Het is ook wel heel ander weer. Het regent nog steeds een beetje, maar de wind is iets van kracht 4. Veel beter dan de windkracht acht van de eerste keer.

Om vier uur varen we dan eindelijk de haven uit. Na 2 dagen oponthoud gaat de cursus nu dan echt beginnen, zal ik maar zeggen. We hijsen de zeilen, doen de motor uit en zeilen op ons gemakkie richting de sluis die we rond een uur of half zes bereiken. Na de sluis is het nog een klein uurtje varen alvorens we Makkum bereiken. We zoeken een box en Willem vaart hem in bijna één keer op zijn plekje.

Rond een uur of half acht zitten we dan aan heb captains diner en praten we weer honderd ut met Philip. Het ene verhaal na het andere verhaal komt tot ons en aan het einde van alles heb ik buikpijn van het lachen.

We gaan naar het douche gebouw en ik zie dan nog de VN66 liggen. Hans van Wijk is aan boord en hij vertelt ons nog iets over zijn boot en dat ie net uit Leeuwarden komt van een groot spektakel.

Morgen naar Den Oever en dan liggen we weer op de Waddenzee.

==================
Homepage CWO 2 ZZ
Dag1-Harlingen | Dag2-Harlingen-Afsluitdijk-Harlingen | Dag3-Harlingen-Makkum | Dag4-Makkum-DenOever
Dag5-DenOever-Oudeschild | Dag6-Oudeschild-Vlieland_Terschelling | Dag7: Terschelling-Harlingen